The interrelationships between a company’s marketing and finances

Main Article Content

Wojciech Grzegorczyk


Słowa kluczowe : marketing, controlling, marketing investments
Abstrakt
Marketing is responsible for the relationships between a company and its environment and corporate finance deals with the accumulation of financial resources and their allocation for the company’s purposes. The mutual interrelations between marketing and finance in an enterprise are present at the stage of marketing strategy development, in the course of its implementation and during the evaluation of its effects. All of the company’s marketing decisions have a financial aspect since they involve certain costs and bring in profits in the form of the company’s revenue. To gain a permanent competitive advantage, enterprises must foster cooperation between controlling/management accounting and marketing specialists. This cooperation should involve providing the marketing department with information acquired by analysing the financial reports (balance sheets, profit and loss accounts, cash flow statements) of the company itself and its competitors.

Article Details

Jak cytować
Grzegorczyk, W. (2015). The interrelationships between a company’s marketing and finances. Annals of Marketing Management & Economics, 1(1), 23–31. https://doi.org/10.22630/AMME.2015.1.1.3
Bibliografia

ADAMSKA A., DĄBROWSKI T., 2007. Marketing i finanse w przedsiębiorstwie (Marketing and finance in an enterprise), Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

DĘBSKI W., 1998. Prognozowanie sprzedaży (Sales forecasting), CIM, Warszawa.

DITTMAN P., 2008. Prognozowanie w przedsiębiorstwie (Forecasting in an enterprise), Wolters Kluwer, Kraków.

GODZISZEWSKI J., 1990. Controlling - system koordynacji przedsiębiorstwa (Controlling – the enterprise’s coordination system), Przegląd Organizacji (Review of Organisations) 8–9. (Crossref)

GRZEGORCZYK W., 2009. Finansowe aspekty marketingu (Financial aspects of marketing), Wydawnictwo Uniwersytet Łódzkiego, Łódź.

KACZMARCZYK S., 1999. Badania marketingowe (Marketing research). Metody i techniki (Methods and techniques), PWE, Warszawa.

KARASIEWICZ G., 2014. Wydatki marketingowe polskich przedsiębiorstw (Marketing expenditures of Polish enterprises), Marketing i Rynek (Marketing and the Market) 8.

KARASIEWICZ G., SKOREK M., WILCZAK A., 2006. Efektywność działań marketingowych a marketingowa marża brutto (The effectiveness of marketing activities and the gross marketing margin) (in): Ekspansja czy regres marketing (Marketing expansion or decline), PWE, Warszawa, 253–254.

ĘDZIOR Z., KARCZ K., 1997. Badania marketingowe w praktyce (Marketing research in practtice), PWE, Warszawa.

KOTLER P., 1994. Marketing. Analiza. planowanie, wdrażanie i kontrola (Marketing management. Analysis, planning, implementation and control), Gebethner i S-ka, Warszawa.

KOZIELSKI R. (ed.), 2006. Wskaźniki marketingowe (Marketing indicators), Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

LENSKOLD D., 2004. Pomiar rentowności inwestycji marketingowych (Measuring the efficiency of marketing investments), Wolters Kluwer, Kraków.

NIESTRÓJ R., 2002. Finansowe aspekty planowania marketingowego (Financial aspects of marketing planning) (in:) Marketing, koncepcje, badania, zarządzanie (Marketing, concepts, research, management), PWE, Warszawa.

NITA B., 2008. Rachunkowość w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwa (Accounting in the strategic management of an enterprise), Oficyna Wolters Kluwer business, Kraków.

NOWAK E., 2000. Rachunkowość zarządcza strategiczna i operacyjna (Strategic and operational management accounting), Controlling i Rachunkowość Zarządcza (Controlling and Man-agement Accounting) 5.

NOWAK E., 2011. Controlling w działalności przedsiębiorstwa (Controlling as a part of company operations), PWE, Warszawa.

SŁAWIŃSKA M., 2014. Marketing jako koncepcja zarządzania - trendy rozwoju (Marketing as a management concept – development trends), Marketing i Rynek (Marketing and the Market) 8.

SOBAŃSKA I., KABALSKI P., 2014. Partner biznesowy – nowa rola specjalisty rachunkowości zarządczej (Business partner – a new role for the management accounting specialist), Przegląd Organizacji (Review of Organizations) 7/2014. (Crossref)

WRZOSEK W. (ed.), 2005. Efektywność marketingu (Marketing efficiency), PWE, Warszawa.

Statystyki

Downloads

Download data is not yet available.
Rekomendowane teksty